Prace na Smoczej i Krzemiennej postępują. Czy leśny łącznik pomoże?

3 min czytania
Prace na Smoczej i Krzemiennej postępują. Czy leśny łącznik pomoże?


Prace przy ul. Krzemiennej i Smoczej przyspieszają — nowe chodniki, kanalizacja i zmiany w organizacji ruchu, ale brak przejezdności Smoczej utrudnia dojazdy mieszkańcom Binowa i Kołowa; szczecińskie służby szukają tymczasowego rozwiązania przez drogę leśną.

  • Zobacz, co zmienia się teraz w Szczecinie przy Krzemiennej i Smoczej
  • Sprawdź propozycję tymczasowego objazdu i harmonogram prac

Zobacz, co zmienia się teraz w Szczecinie przy Krzemiennej i Smoczej

Na odcinkach ul. Krzemiennej ekipy drogowe formują już przyszłą jezdnię i chodniki. Wykonano fragmenty podbudów, montowane są krawężniki i obrzeża, a robotnicy budują zatoki postojowe. Równocześnie na ul. Smoczej trwają prace instalacyjne związane z budową kanalizacji deszczowej o większych przekrojach oraz zabezpieczanie istniejących instalacji, co ma umożliwić bezpieczne prowadzenie kolejnych robót drogowych.

W praktyce oznacza to intensyfikację robót budowlanych, ale też utrudnienia dla kierowców i mieszkańców: ul. Smocza jest nieprzejezdna, co szczególnie dotyka mieszkańców Binowa i Kołowa dojeżdżających do Podjuch od strony Gminy Stare Czarnowo.

Sprawdź propozycję tymczasowego objazdu i harmonogram prac

Szczecińskie Inwestycje Miejskie zwróciły się do Lasów Państwowych z prośbą o czasowe udostępnienie drogi leśnej, która skróciłaby dojazd do Podjuch od strony gminy. W piśmie podkreślono, że takie rozwiązanie miałoby szczególne znaczenie z początkiem roku szkolnego, gdy zwiększy się ruch związany z dowozem dzieci do szkół i przedszkoli.

“Rozwiązanie to miałoby szczególne znaczenie wraz z rozpoczęciem roku szkolnego, kiedy zwiększy się ruch związany z dowozem dzieci do szkół i przedszkoli” — mówi Piotr Zieliński, rzecznik prasowy Miasta Szczecin ds. inwestycji.

“Komunikacja w obszarze metropolitalnym Szczecina ma kluczowe znaczenie dla codziennego funkcjonowania mieszkańców.” — Piotr Zieliński, rzecznik prasowy Miasta Szczecin ds. inwestycji

Ważna uwaga formalna: jeśli leśna droga będzie wymagać prac adaptacyjnych do ruchu kołowego, ewentualne poprawki techniczne i zapewnienie bezpieczeństwa nie mogą być finansowane przez Gminę Miasto Szczecin. Jednocześnie przedstawiciele inwestora wskazują, że utrzymanie i doprowadzenie trasy do stanu umożliwiającego codzienne dojazdy leży w interesie samorządu, dla którego trasa mogłaby stać się ważnym, tymczasowym połączeniem z miastem.

Inwestycja została podzielona na dwa etapy realizacyjne. I etap: „Przebudowa ulicy Krzemiennej w Szczecinie w zakresie włączenia ul. Krzemiennej w DK nr 31” realizowany w formule zaprojektuj i wybuduj. W jego ramach przewidziano m.in. wlot do obszaru uspokojonego ruchu z ograniczeniem prędkości do 30 km/h, zmianę geometrii wlotu umożliwiającą przejazd autobusu oraz wyjazd samochodu osobowego, wprowadzenie wyspy centralnej dla rozdzielenia kierunków ruchu (z zachowaniem przepustowości dla pojazdów ciężarowych i autobusów), wykonanie chodników, odwodnienia, przebudowę sieci oraz zagospodarowanie zieleni.

II etap określony jest jako „Przebudowa ulic Krzemiennej i Smoczej” i będzie realizowany w formule wybuduj; zakres prac obejmuje kontynuację prac drogowych i instalacyjnych zgodnie z zakresem umowy.

Terminy wykonania zamówień: dla I etapu przewidziano 24 miesiące od daty podpisania umowy, przy czym wykonawca ma 9 miesięcy od zawarcia umowy na wykonanie dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji. Dla II etapu termin realizacji to również 24 miesiące od daty zawarcia umowy.

Wykonawcą robót jest Firma Budowlano‑Drogowa MTM SA, a koszt prac wynosi ponad 18,4 mln zł brutto. Nadzór nad inwestycją sprawuje spółka Szczecińskie Inwestycje Miejskie Sp. z o.o.

Na podst. Urząd Miasta w Szczecinie

Autor: krystian