Oszuści niestety nie próżnują i ponownie dzwonią nie tylko do seniorów, odbierając oszczędności życia. Tylko wczoraj w ten sposób 79 letnia kobieta straciła aż 126.000 zł i 36.000 euro. Policjanci przypominają, by rozmawiać z członkami naszych rodzin o metodach działań przestępców.

Głównym celem oszustów jest zdobycie jej zaufania. Świadczą o tym metody, którymi posługują się przestępcy. Oszuści potrafią uwiarygodnić się na różne sposoby, wykorzystując w tym celu np. linki do fałszywych stron banków (do złudzenia przypominających te prawdziwe) lub stosując wyszukane triki socjotechniczne i manipulację.

Praca prewencyjna i apele funkcjonariuszy są niezbędne i widać to po reakcjach osób, do których dzwonili oszuści – większość z nich w porę kończy rozmowę i informuje organy ścigania. Ale zdarzają się również przypadki, które potwierdzają, że nie każdy o takich sytuacjach słyszał. Dlatego policjanci namawiają do tego, by przestrzegać starszych członków naszych rodzin przed oszustami i metodami ich działań.

Wczoraj w Szczecinie do 79 latki zadzwoniła kobieta podająca się za córkę. Oszustka poinformowała seniorkę, ze rzekomo spowodowała wypadek, w którym poszkodowaną jest kobieta w ciąży i Prokurator żąda wpłacenia kaucji, aby mogła wyjść na wolność. 79 latka niestety przekazała oszustowi aż  126.000 zł i 36.000 euro. Dopiero po pewnym czasie zadzwoniła prawdziwa córka i okazało się, ze nie spowodowała żadnego wypadku. Seniorka słyszała o tego typu oszustwach ale informacja, która została jej przekazana była według niej bardzo wiarygodna.

 

Co robić, aby nie stać się ofiarą oszustwa?

  •  bezwzględnie stosuj zasadę ograniczonego zaufania;
  •  Policja prowadząc czynności nigdy nie bierze od obywateli pieniędzy;
  •  krytycznie podchodź do każdego telefonu informującego o zdarzeniach i sytuacjach wymagających naszej pomocy finansowej;
  •  konsultuj się z najbliższymi w przypadku kontaktu osoby potrzebującej naszych pieniędzy;
  •  nie informuj nikogo o  oszczędnościach, które masz w domu lub przechowujesz na koncie;
  • nigdy nie podawaj swoich danych – wieku, adresu, sytuacji materialnej, numeru konta czy hasła,
  •  zadzwoń do kogoś z rodziny, zapytaj o to czy osoba, która prosiła cię o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje, nie ulegaj presji czasu wywieranej przez oszustów;
  • nie przekazuj osobom podającym się za funkcjonariuszy służb mundurowych żadnych środków pieniężnych i kosztowności.
  • bądź ostrożny w kwestii podawania komukolwiek danych osobowych umożliwiających dostęp do bankowości. Pracownik banku może co prawda pytać o wybrane informacje w celach weryfikacji, ale nigdy nie poprosi Cię o login i hasło
  • Nie klikaj w linki pochodzące z nieznanych Ci źródeł, nawet jeśli pozornie nie dotyczą one bankowości . Zachowaj szczególną ostrożność w przypadku wiadomości wzywających Cię do zapłaty poprzez logowanie do bankowości.
  • Nie bagatelizuj kodu Blik – ten 6-cyfrowy numer powinien służyć wyłącznie do wykonywania transakcji, nad którymi masz pełną kontrolę. Nie podawaj go nikomu i nigdzie poza bramką do płatności / bankomatem, o ile to rzeczywiście Ty zlecasz operację.

 

 

W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, że rozmówca jest oszustem zadzwoń na numer 112. Zanim to uczynisz, pamiętaj, aby rozłączyć poprzednią rozmowę. Odczekaj chwilę i dopiero wtedy wykonaj nowe połączenie.

 

ZKS KMP