100-tysięczny transport na wadze EcoGeneratora - kierowca Łukasz miał szczęście

3 min czytania
100-tysięczny transport na wadze EcoGeneratora - kierowca Łukasz miał szczęście

W szczecińskim ZUO zrobiło się tłoczno jak zwykle, ale na wadze zatrzymała się liczba, która zamieniła rutynę w małe święto. EcoGenerator przyjął setny tysiącowy transport i za kierownicą jubileuszowej dostawy siedział pan Łukasz. To chwila uwypuklająca, jak codzienne operacje zakładu łączą się z większą historią energii i gospodarki odpadami miasta.

  • Jak wyglądała jubileuszowa dostawa - kierowca nie krył zaskoczenia
  • Co dzieje się z odpadami w EcoGeneratorze - proces i liczby
  • Co to znaczy dla mieszkańców i dlaczego to ważne

Jak wyglądała jubileuszowa dostawa - kierowca nie krył zaskoczenia

Wagi w EcoGeneratorze są punktem obowiązkowym dla każdego pojazdu. Na stanowisku ważącym pojawił się wóz, który został zarejestrowany jako 100-tysięczny transport przyjęty przez instalację. Za kierownicą był Łukasz — kierowca, który regularnie przywozi frakcję nadsitową. Po ogłoszeniu jubileuszu zareagował z uśmiechem i żartem:

“A to niespodzianka – chyba zagram w „totka”, skoro dziś mam takie szczęście”
Łukasz, kierowca.

Frakcja nadsitowa, którą dostarcza, powstaje podczas wstępnego przetwarzania zmieszanych odpadów i trafia później do termicznego unieszkodliwiania w zakładzie.

Co dzieje się z odpadami w EcoGeneratorze - proces i liczby

Jak wyjaśnia Monika Wierzbicka, dyrektor Remondis Szczecin Sp. z o.o., instalacja wydziela z mieszanki frakcję o większych rozmiarach i odzyskuje metale żelazne:

“Proces ten polega na wydzielaniu na sicie ze zmieszanych odpadów komunalnych frakcji o wielkości powyżej 35 mm, stanowiącej odpady o wyższej kaloryczności, oraz na wybraniu metali żelaznych za pomocą separatora magnetycznego”
Monika Wierzbicka, dyrektor Remondis Szczecin Sp. z o.o.

W praktyce do zakładu trafiają codziennie setki pojazdów — od śmieciarek po ciężarówki z ruchomą podłogą — a każde wejście jest rejestrowane. Jak przypomina Anna Folkman, rzecznik ZUO, systemy rozładunku są zróżnicowane i technicznie zaawansowane:

“To system paneli działających dzięki hydraulice, zsynchronizowanych w sekcje i przesuwających się naprzemiennie, by sprawnie wypchnąć ładunek”
Anna Folkman, rzecznik Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów.

Zakład działa od grudnia 2017 roku na Ostrowie Grabowskim i w procesie termicznego przetwarzania odzyskuje energię w postaci prądu i ciepła. W maju 2024 roku osiągnięto pierwszy milion ton przyjętych odpadów, a łącznie do termicznego przetworzenia trafiło już około 1,25 mln ton. W 2024 roku ZUO przyjęło około 14 tys. transportów, co odpowiadało blisko 166 tys. ton odpadów; w tym okresie wyprodukowano też ponad 75 415 MWh energii elektrycznej i około 726 631 GJ energii cieplnej.

Każdy transport musi być awizowany i zarejestrowany w Bazie Danych Odpadowych (BDO), a kierowcy otrzymują dowód wagowy potwierdzający ilość dostarczonego ładunku.

Mieszane odpady przyjeżdżają głównie z terenu Gminy Miasto Szczecin - z nieruchomości zamieszkałych m.in. w dzielnicach Północ i Śródmieście - ale także na podstawie porozumień między gminami oraz od komercyjnych dostawców.

Co to znaczy dla mieszkańców i dlaczego to ważne

Dla miasta fakt przyjęcia 100-tysięcznego transportu to nie tylko liczba — to potwierdzenie, że system odbioru i przetwarzania odpadów funkcjonuje sprawnie, a odpady trafiają tam, gdzie są odpowiednio przetworzone i wykorzystywane do produkcji energii. Rejestracja w BDO i dowód wagowy przy wyjeździe zwiększają przejrzystość i rozliczalność całego procesu. Dla mieszkańców oznacza to mniejsze składowanie odpadów na wysypiskach i realny wkład w produkcję ciepła i prądu, który trafia do sieci miejskiej.

Zużycie i ilość dostaw warto obserwować — zwłaszcza że codzienne kursy śmieciarek i ciężarówek są częścią miejskiej logistyki. EcoGenerator pozostaje jednym z ogniw systemu, które zamieniają odpady z naszego osiedla w energię dla miasta.

na podstawie: Urząd Miasta Szczecin.

Autor: krystian