W Szczecinie powstają olbrzymie przęsła mostu dla norweskiego fiordu za kołem podbiegunowym

2 min czytania
W Szczecinie powstają olbrzymie przęsła mostu dla norweskiego fiordu za kołem podbiegunowym


Na nabrzeżach przy ul. Światowida w Szczecinie powstają potężne elementy mostu, które wyruszą aż za koło podbiegunowe do Norwegii. To niecodzienna inwestycja, pokazująca siłę szczecińskiego portu i współpracę międzynarodową na najwyższym poziomie.

  • Szczecin buduje most dla norweskiego fiordu – zobacz jak rośnie konstrukcja na Strefie Północ
  • Zobacz jak Szczecin przyciąga inwestorów i wspiera wielkie projekty za granicą

Szczecin buduje most dla norweskiego fiordu – zobacz jak rośnie konstrukcja na Strefie Północ

W sercu Strefy Północ, na nabrzeżach przy ulicy Światowida, trwa wyjątkowa praca. Lokalni specjaliści wraz z czeską firmą Metrostav tworzą elementy konstrukcyjne nowego mostu, który zostanie zainstalowany w pobliżu Tromsø – najdalej na północ wysuniętej części Norwegii. Ten niemal kilometrowy most belkowy będzie osadzony na stalowych palach w fiordzie, a jego przęsła ważą aż 870 ton każde.

Obecnie w Szczecinie trwa montaż ostatniego z siedmiu przęseł. To przedsięwzięcie to świetny przykład wykorzystania portowego charakteru miasta oraz potencjału Strefy Północ i lokalnych firm, które nie boją się wyzwań o międzynarodowym wymiarze.

Zobacz jak Szczecin przyciąga inwestorów i wspiera wielkie projekty za granicą

Wybór Szczecina jako miejsca produkcji elementów mostu to efekt wielu czynników. Miasto oferuje atrakcyjne położenie z dostępem do wody, doskonałe połączenia drogowe z Czechami – skąd transportowane są komponenty – oraz bezpośrednią drogę wodną do Norwegii. Równie ważna była otwartość samorządów miejskich i wojewódzkich oraz wsparcie ze strony Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

„Ta inwestycja kolejny już raz pokazuje, że Szczecin jest atrakcyjnym miejscem dla inwestorów i śmiało może konkurować z innymi portami w Europie. Czesi brali pod uwagę różne lokalizacje m.in te położone we wschodnich Niemczech. Nasza oferta okazała się atrakcyjniejsza. Siłą Szczecina na pewno są lokalne firmy, które mają bogate doświadczenie i są otwarte na nowe wyzwania” – mówi Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina.

Przez ostatnie lata nabrzeża wykorzystywane do produkcji tych ogromnych elementów były nieużywane. Teraz znów tętnią życiem dzięki tej inwestycji.

„Cieszę się, że kolejne tereny w naszym porcie znalazły swoje przeznaczenie, są dobrze wykorzystywane i mogą służyć pod inwestycje. Zauważamy coraz większe zainteresowanie firm z Polski i zagranicy. Atrakcyjność naszego portu stale rośnie i jak magnes przyciąga nowych inwestorów” – podkreśla Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście.

Montaż wszystkich części konstrukcji ma zakończyć się do połowy sierpnia 2025 roku. Po tym etapie gotowe przęsła zostaną załadowane na pontony pływające i wypłyną w daleką podróż do Tromsø, gdzie staną się częścią spektakularnej przeprawy mostowej.

Na podst. Urząd Miasta

Autor: krystian