
Od 1 maja Szczecin wprowadza rewolucję w parkowaniu! Nowa strefa, zmienione ceny i więcej swobody dla mieszkańców – to tylko część nowości, które czekają kierowców. Sprawdź, jak ułatwienia i nowe zasady wpłyną na codzienne korzystanie z miejsc parkingowych w centrum miasta.
- Nowa Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania w sercu Szczecina
- Szczecińskie zmiany w Strefie Płatnego Parkowania i Płatnych Parkingach Niestrzeżonych
- Szczecinianie mogą liczyć na trzy dni bez opłat parkingowych
Nowa Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania w sercu Szczecina
Już od 1 maja na Starym Mieście pojawi się zupełnie nowa Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania (ŚSPP), obejmująca obszar między ulicami Tkacką, Mściwoja i Panieńską. To rozwiązanie pozwoli na podniesienie opłat za postój oraz wydłużenie godzin ich pobierania – teraz będą obowiązywać codziennie od 8:00 do 22:00, także w weekendy.
Mieszkańcy tej części miasta zyskają możliwość wykupienia abonamentu uprawniającego do parkowania na dwóch wybranych ulicach spośród trzech opcji: miejsca zamieszkania, ulicy przyległej lub najbliższej okolicy. To znaczące ułatwienie względem dotychczasowego systemu, który ograniczał postój tylko do jednej ulicy.
Dodatkowo kierowcy będą mogli skorzystać z 15-minutowego darmowego postoju raz dziennie, po pobraniu biletu zerowego z parkomatu lub przez aplikację mobilną, co znacznie ułatwi szybkie załatwienie spraw bez konieczności ponoszenia opłat.
W granicach ŚSPP znalazły się m.in. takie ulice jak Plac Żołnierza Polskiego (od Mariackiej do Farnej), Farna, Grodzka, Korsarzy, Księcia Mściwoja II czy Panieńska. Wprowadzenie tej strefy ma na celu poprawę dostępności miejsc parkingowych oraz uporządkowanie ruchu w najbardziej zatłoczonych fragmentach centrum.
Szczecińskie zmiany w Strefie Płatnego Parkowania i Płatnych Parkingach Niestrzeżonych
Równocześnie z powstaniem ŚSPP zmodyfikowane zostaną zasady funkcjonowania dotychczasowej Strefy Płatnego Parkowania (SPP). Do strefy zostaną włączone nowe rejony, a cennik zostanie dostosowany do obecnej sytuacji ekonomicznej – od marca 2021 roku inflacja wzrosła o ponad 35%, co wymusiło korektę stawek.
W podstrefie czerwonej opłata za drugą godzinę postoju wyniesie 5,20 zł, a za trzecią 6,20 zł. W podstrefie żółtej ceny będą odpowiednio niższe – 4,30 zł i 5,10 zł. Opłata dodatkowa za nieopłacony postój wzrośnie dwukrotnie – z 200 do 400 zł, jednak jeśli kierowca uiści ją w ciągu siedmiu dni od otrzymania zawiadomienia, zapłaci połowę tej kwoty.
Zmiany objęły także Płatne Parkingi Niestrzeżone (PPN). Znikną dwa parkingi: Orła Białego oraz Szymanowskiego – pierwszy z powodu planowanej przebudowy placu i braku miejsc postojowych, drugi ze względu na kolizję z funkcjonującą tam Strefą Płatnego Parkowania. Natomiast od 9 maja ruszy nowy PPN Jasne Błonia przy ul. Piotra Skargi naprzeciw Pomnika Czynu Polaków.
Ceny na PPN-ach również ulegną zmianie: Dolny Taras będzie kosztował 8 zł za godzinę przez cały tydzień od 8:00 do 22:00; Jasne Błonia – 4 zł w dni robocze od 8:00 do 17:00; podobnie Trasa Zamkowa i Czarnieckiego po 2,80 zł za godzinę w dni robocze.
Roczny abonament mieszkańca PPN Dolny Taras wyniesie 440 zł, a półroczny – 220 zł. Co ważne, posiadacze tego abonamentu będą mogli korzystać także z parkingu Trasa Zamkowa.
Szczecinianie mogą liczyć na trzy dni bez opłat parkingowych
Warto zapamiętać daty wolne od poboru opłat na wszystkich płatnych parkingach w mieście – zarówno w SPP, ŚSPP jak i na PPN-ach. Są to 2 maja oraz 24 i 31 grudnia. Jak podkreśla Wojciech Jachim, rzecznik NiOL:
„W celu ujednolicenia zasad parkowania w mieście w dniach 2 maja, 24 i 31 grudnia analogicznie jak w Strefie Płatnego Parkowania, ŚSPP i PPN-y będą wolne od poboru opłat.”
Dzięki tym zmianom Szczecin staje się bardziej przyjazny dla kierowców i mieszkańców centrum miasta. Nowe regulacje mają poprawić rotację miejsc parkingowych oraz zwiększyć komfort korzystania z przestrzeni miejskiej.
Na podstawie: Urząd Miasta w Szczecinie