Franczyza - podział, szanse, zagrożenia

Biznes franczyzowy jest bardzo popularną formą działalności. Opiera się on na współpracy dwóch firm. Pierwsza, będąca zwykle rozpoznawalną marką, udziela mniejszemu przedsiębiorstwu wszystkich narzędzi, które uważa za niezbędne do prowadzenia sprzedaży w jej imieniu. Umowa franczyzy nakłada zakres obowiązków nakładanych na franczyzobiorcę oraz określa opłaty, będące zwykle procentem od obrotu.

Jak przebiega podział franczyzy?

Franczyzę można podzielić ze względu na następujące kryteria: rodzaj działalności, know-how oraz organizację. Wśród prowadzonych rodzajów biznesu można wyróżnić dwa główne. Są nimi działalność handlowa i dystrybucyjna. Oferty franczyzy możemy znaleźć na stronie https://franczyzawpolsce.pl/baza-sieci - katalog franczyz w Polsce.

Działalność handlowa opiera się na sprzedaży udostępnionego asortymentu, wizualizacji sklepu, wiedzy i znaków towarowych. Taki rodzaj biznesu występuje w sklepach obuwniczych i odzieżowych czy na stacjach paliw. Natomiast działalność dystrybucyjna polega na przekazaniu niezbędnych pomocy (oprogramowania czy receptur), dzięki którym można wykonać usługę. Spotykana w lokalach gastronomicznych i instytucjach bankowych.

Wyróżnia się także dwa rodzaje know-how. Pierwszy opiera się na dystrybucji produktu. Polega na sprzedaży bez większego wsparcia ze strony franczyzodawcy. Koncepcja działalności wymaga ścisłej współpracy pomiędzy firmami. Główne przedsiębiorstwo udostępnia wszystkie posiadane materiały oraz przeprowadza szkolenia.

Wyróżnia się cztery typy organizacji systemu. Organizacja bezpośrednia polega na samodzielnym udzielaniu licencji, kontrolach i ciągłej pomocy. Organizacja wielokrotna to prowadzenie przez franczyzobiorcę kilku punktów sprzedaży. Ciekawym rozwiązaniem jest masterfranczyza. Z takiego rodzaju działalności korzystają franczyzodawcy, posiadają swoje przedstawicielstwa w innych krajach. Franczyzobiorca uzyskuje swobodę działania, ponieważ lepiej orientuje się w uwarunkowaniach prawnych w danym państwie. Przedstawicielstwo regionalne opiera się na zatrudnianiu pośredników, którzy podpisują umowy z potencjalnymi wspólnikami.

Skąd popularność franczyzy?

Dlaczego przedsiębiorcy chcą korzystać z franczyzy? Jest wiele argumentów za takim rozwiązaniem. Wśród nich wymienia się:

  • pomoc ze strony firmy o ugruntowanej pozycji na rynku,
  • chęć utrzymania się na rynku,
  • możliwość korzystania z wypróbowanego już modelu biznesowego,
  • brak wydatków związanych z marketingiem,
  • zachowanie ciągłości w dostawie towaru.

Jakie są słabe strony franczyzy?

Czy można wypaść z rynku będąc pod ochroną dużej firmy? Otóż tak. Dlaczego? Gdyż czas współpracy jest uwarunkowany umową franczyzy. Gdy firma nie przychodzi dochodów, franczyzodawca może zrezygnować z usług franczyzobiorcy. Mała firma jest szczególnie narażona na kryzys. Gdy główne przedsiębiorstwo popadnie w problemy, wówczas jego złe notowania przekładają się na kontrahentów a upadek powoduje zamknięcie wszystkich punktów. Problemem mogą być także opłaty franczyzowe lub opłaty związane z przystąpieniem do sieci, które mają znaczny wpływ na budżet niewielkiego przedsiębiorstwa.