Oszuści niestety nie próżnują i ponownie dzwonią nie tylko do seniorów, odbierając oszczędności życia. Tylko wczoraj w ten sposób zostało oszukanych dwoje osób. Dlatego policjanci przypominają, by rozmawiać z członkami naszych rodzin o metodach działań przestępców.

Fałszywy wnuczek, policjant, córka, pracownik ZUS – o kim byśmy nie mówili, cel działania oszustów podszywających się pod te zawody jest ten sam – odebrać oszczędności całego życia. Praca prewencyjna i apele funkcjonariuszy są niezbędne i widać to po reakcjach osób, do których dzwonili oszuści – większość z nich w porę kończy rozmowę i informuje organy ścigania. Ale zdarzają się również przypadki, które potwierdzają, że nie każdy o takich sytuacjach słyszał. Dlatego policjanci namawiają do tego, by przestrzegać starszych członków naszych rodzin przed oszustami i metodami ich działań.

W Szczecinie wczoraj  przestępcy oszukali starszego mężczyznę na kwotę ponad 15.000 tysięcy złotych. Przestępcy dzwonią  głównie do seniorów i przedstawiają legendę, według której członek rodziny spowodował tragiczny w skutkach wypadek samochodowy. Aby uniknąć konsekwencji senior ma przekazać ogromną kwotę pieniędzy, po które przyjdzie wyznaczona osoba.

Przy takiej manipulacji i wręcz teatralnych sztuczkach polegających na płaczu i groźbach bezradni seniorzy postawieni w sytuacji konieczności podjęcia decyzji tu i teraz niestety ulegają oszustom.

Drugi przypadek dotyczył 37- latki , która powiadomiła policjantów o tym, że skontaktowała się z nią telefonicznie osoba podając się za pracownika banku i pod pozorem weryfikacji nieistniejącego wniosku kredytowego wyłudziła od niej kod blik w wyniku czego zgłaszająca utraciła kwotę 1.600zł wypłaconą z bankomatu

Co robić, aby nie stać się ofiarą oszustwa?
 • bezwzględnie stosuj zasadę ograniczonego zaufania;
• Policja prowadząc czynności nigdy nie bierze od obywateli pieniędzy;
• krytycznie podchodź do każdego telefonu informującego o zdarzeniach i sytuacjach wymagających naszej pomocy finansowej;
• konsultuj się z najbliższymi w przypadku kontaktu osoby potrzebującej naszych pieniędzy;
• nie informuj nikogo o  oszczędnościach, które masz w domu lub przechowujesz na koncie;
• nigdy nie podawaj swoich danych – wieku, adresu, sytuacji materialnej, numeru konta czy hasła,
• zadzwoń do kogoś z rodziny, zapytaj o to czy osoba, która prosiła cię o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje,
• nie ulegaj presji czasu wywieranej przez oszustów;
• nie przekazuj osobom podającym się za funkcjonariuszy służb mundurowych żadnych środków pieniężnych i kosztowności.

 

W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, że rozmówca nie jest prawdziwym funkcjonariuszem zadzwoń na numer 112. Zanim to uczynisz, pamiętaj, aby rozłączyć poprzednią rozmowę. Odczekaj chwilę i dopiero wtedy wykonaj nowe połączenie.

 

ZKS KMP