Zawód lekarza jest zwykle bardzo szanowany i kojarzony z trudnymi studiami oraz ogromną wiedzą. Niewątpliwe jest to słuszna opinia, jednak warto pamiętać, że lekarze też są ludźmi. Zabiegi, które wykonują, mogą się nie udać nie tylko ze względu na brak ich wiedzy. Niestety, błąd lekarza bardzo często dla pacjenta oznacza bardzo poważne konsekwencje zdrowotne.
W takich przypadkach zwykle potrzebna jest np. rehabilitacja lub inne kosztowne leczenie. Wówczas warto postarać się o odszkodowanie zdrowotne. Jak jednak zacząć taką procedurę? Gdzie się udać? Warto w tym celu zasięgnąć opinii profesjonalnego prawnika. Porady prawne płock mogą pomóc skierować sprawę we właściwe miejsce oraz wesprzeć w trudnych momentach walki o swoje prawa.
Kiedy należy się odszkodowanie za błąd medyczny?
Zgodnie z obowiązującym orzeczeniem Sądu Najwyższego, za błąd medyczny uznaje się „nieumyślne działanie, zaniedbanie lub zaniechanie lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej lub osoby wykonującej inny zawód medyczny, które powoduje powstanie szkody u pacjenta”. Błędy medyczne można dodatkowo podzielić na cztery rodzaje. Błąd diagnostyczny jest związany z orzeczeniem nieprawidłowej diagnozy. Bezpośrednio związany z tym typem błędu może być również błąd terapeutyczny – źle postawiona diagnoza implikuje również zły sposób leczenia. Błędy mogą wynikać także z nieprawidłowego użycia aparatury medycznej. Wówczas kwalifikuje się je jako błędy techniczne. Warto wspomnieć, że czasami odpowiedzialność za nieoczekiwane zdarzenie ponosi osoba zarządzająca placówką medyczną. Dzieje się tak w przypadku błędów organizacyjnych, czyli takich, które wynikają ze złej organizacji i logistyki panującej w szpitalu. W każdym przypadku pacjent, który doznał poważnego uszczerbku na zdrowiu, może ubiegać się o odszkodowanie za błąd medyczny. Sprawdź - Służebność drogi – na czym polega i jakie prawa ma właściciel gruntu
Jak uzyskać odszkodowanie?
Pierwszym krokiem do uzyskania odszkodowania za błąd medyczny jest odnalezienie osoby ponoszącej odpowiedzialność za taki stan rzeczy. Zwykle jest to lekarz lub inny członek personelu zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Wówczas pacjent powinien kierować swoje roszczenia w kierunku szpitala, w którym odbywało się leczenie. Aby uzyskać odszkodowanie, należy określić charakter i skalę doznanej szkody. Przed procesem konieczne jest również dostarczenie nie tylko całej dokumentacji związanej z przebytym leczeniem, ale także dowody zakupu potwierdzające straty majątkowe związane z pogorszeniem stanu zdrowia. W takich sytuacjach bardzo pomocny jest prawnik doświadczony w tego rodzaju sprawach.