We współczesnym świecie szybki obieg informacji stał się motorem napędowym relacji międzyludzkich i całego mechanizmu kultury masowej. Klienci wymagają od firm coraz większej interakcji w jak najkrótszym czasie, a sami ze sobą komunikują się non stop wszelkimi możliwymi kanałami.

Kolosalny wpływ na to miał rozwój szybkiego Internetu i wszelkich technologii z nim związanych. Załatwianie spraw listownie jest czasochłonne, a rozmowy telefoniczne kosztowne. Internet to wszystko zmienił, wprowadzając szereg możliwości darmowej komunikacji, w szczególności tekstowej (email, czat, komunikatory internetowe, social media), ale też głosowej (komunikatory głosowe, rozmowy VoIP ) i wizualnej (wideoczaty). Większość z nich jest darmowa, ale istnieje też szereg zaawansowanych rozwiązań, które można mieć w korzystnej cenie.

Najwygodniejsze sposoby komunikacji w Internecie

Komunikacja tekstowa

W początkach Internetu podstawową formą komunikacji była poczta elektroniczna, czyli email. Nie była to komunikacja w czasie rzeczywistym – elektroniczny list musiał zostać wysłany z komputera nadawcy i odebrany przez odbiorcę. Wraz ze wzrostem prędkości i rozwojem technologii powstawały nowe, szybsze formy komunikacji. Najpierw były to czaty, czyli strony internetowe, gdzie można było się komunikować ze sobą w czasie niemal rzeczywistym. Jednak nie była to zbyt wygodna technologia – wymagała każdorazowego wejścia na stronę internetową, zalogowania się i wejścia do wybranego „pokoju”, bądź napisania do konkretnego użytkownika, który musiał być zalogowany do czatu w tym samym czasie. Dlatego z czasem czat został w dużym stopniu wyparty przez komunikatory internetowe, czyli osobne programy do prowadzenia rozmów tekstowych. Aby korzystać z komunikatora, trzeba było założyć konto w serwisie i pobrać aplikację. Komunikatory umożliwiały wysyłanie wiadomości do użytkowników, nawet gdy nie byli oni online, wystarczyło znać jego login.

Komunikatory internetowe są do dziś podstawową formą komunikacji tekstowej, chociaż wyewoluowały w aplikacje mobilne, często wzbogacone o wiele innych funkcji, lub będące po prostu elementem portalu społecznościowego.

Komunikacja głosowa i wizualna

Rozwój komunikacji głosowej ( i wizualnej) w Internecie długo był ograniczony przez możliwości techniczne. Przy wolnym łączu i wysokim koszcie korzystania, przesyłanie komunikatów głosowych było niepraktyczne i nieopłacalne. Sytuację zmienił rozwój szerokopasmowego Internetu i radykalne zwiększenie jego prędkości. Przesyłanie dźwięku stało się możliwe, nawet w czasie rzeczywistym. Większość komunikatorów wprowadziła obsługę połączeń głosowych i wideo, a królować zaczęły komunikatory typu Skype, pozwalające na rozmowy z całym światem bez dodatkowych kosztów.

Jednak korzystanie z aplikacji internetowych nie dla każdego jest wygodne. Wiele osób potrzebuje bardziej zaawansowanych technologii, które nie dość, że zastąpią zwykłe rozmowy telefoniczne, to jeszcze usprawnią ich wykonywanie w znaczny sposób. Szczególnie ważne jest to dla firm, które komunikują się ze swoimi klientami. Tutaj z pomocą przychodzi technologia VoIP, czyli telefonia internetowa.

Tanie rozmowy VoIP – czy to możliwe?

Wiele małych firm uważa, że VoIP jest drogą technologią zarezerwowaną tylko dla dużych graczy. Nic bardziej mylnego. VoIP nie dość, że pozwala znacznie zredukować koszty połączeń telefonicznych w firmie, to - dzięki oferowaniu usług w modelu SaaS – pozwala na tani dostęp do zaawansowanych technologii typu kolejkowanie połączeń, przekierowanie rozmów, rejestrowanie, czy tworzenie automatycznego drzewa IVR. Pakiety usług są tak zróżnicowane, że każdy znajdzie w nich cos dla siebie.