Oszuści niestety nie próżnują i ponownie dzwonią nie tylko do seniorów, odbierając oszczędności życia. Wykorzystując sezon zakupowy, oferują różne towary w promocyjnej cenie, wysyłają fałszywe linki. Przypominamy, aby rozmawiać z członkami naszych rodzin o metodach działań przestępców i być czujnym.

Głównym celem oszustów jest zdobycie jej zaufania. Świadczą o tym metody, którymi posługują się przestępcy. Oszuści potrafią uwiarygodnić się na różne sposoby, wykorzystując w tym celu np. linki do fałszywych stron platform zakupowych lub stosując wyszukane triki socjotechniczne i manipulację.

Praca prewencyjna i apele funkcjonariuszy są niezbędne i widać to po reakcjach osób, do których dzwonili oszuści – większość z nich w porę kończy rozmowę i informuje organy ścigania. Ale zdarzają się również przypadki, które potwierdzają, że nie każdy o takich sytuacjach słyszał. Dlatego policjanci namawiają do tego, by przestrzegać starszych członków naszych rodzin przed oszustami i metodami ich działań.

W Szczecinie w ostatnich dniach przestępcy oszukali kilka osób. W dwóch z tych przypadków „ legenda przestępców” dotyczyła oszustwa na pracownika poczty oraz policjanta. Do seniorki zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika poczty, który przekazał informacje o paczkach a następnie zażądał wydania posiadanych przez nią pieniędzy. Kobieta wyrzuciła przez okno 19.000 zł.

Do drugiej z kobiet 84 latki zadzwonił „ fałszywy” policjant, który kazał spakować seniorce swoje oszczędności i przekazać kurierowi. Kobita spakowała w reklamówkę ok. 10.000 zł, którą pozostawiła na furce przed domem.

Kolejne oszustwa dotyczyły wyłudzenia pieniędzy przez platformy zakupowe, gdzie oszuści przekazywali link do fałszywej strony i w ten sposób następowało przekierowanie do banku. W ten sposób pięć osób straciło łącznie 30 tysięcy złotych.

Poniżej przedstawiamy sposób działania oszustów:

Oszustwa „na Blika” – takie transakcje zyskały uznanie osób, które cenią sobie szybkość i prostotę takich płatności. Do tego typu oszustw dochodzi często w wyniku uzyskania dostępu do profilu w mediach społecznościowych. Wówczas przestępca pisze do znajomych właściciela konta z prośbą o pomoc finansową w nagłej potrzebie, sugerując, że najszybszym i najwygodniejszym rozwiązaniem będzie podesłanie kodu Blik. Ofiara wysyła kod i zatwierdza transakcję nieświadoma tego, że wcale nie pomogła znajomemu, a po prostu dała się oszukać.

Ogłoszenia typu „kupię/sprzedam” - złodziej informuje sprzedającego o dokonaniu płatności i zachęca do odbioru pieniędzy właśnie za pośrednictwem wspomnianego linka. Po podaniu danych karty ofiara otrzymuje SMS-a z kodem autoryzacyjnym, który wpisuje na fejkowej stronie. Tymczasem kod służy do zatwierdzenia operacji dodania karty do mobilnego portfela, dzięki czemu oszust może wypłacić z niej gotówkę.

Przed nami wyprzedaże, zakupy świąteczne, nie dajmy się nabrać na wyjątkowe promocje, okazje. Bądźmy czujni.

Co robić, aby nie stać się ofiarą oszustwa?

  • bezwzględnie stosuj zasadę ograniczonego zaufania;
  • Policja prowadząc czynności nigdy nie bierze od obywateli pieniędzy;
  • krytycznie podchodź do każdego telefonu informującego o zdarzeniach i sytuacjach wymagających naszej pomocy finansowej;
  • konsultuj się z najbliższymi w przypadku kontaktu osoby potrzebującej naszych pieniędzy;
  • nie informuj nikogo o oszczędnościach, które masz w domu lub przechowujesz na koncie;
  • nigdy nie podawaj swoich danych – wieku, adresu, sytuacji materialnej, numeru konta czy hasła,
  • zadzwoń do kogoś z rodziny, zapytaj o to czy osoba, która prosiła cię o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje, nie ulegaj presji czasu wywieranej przez oszustów;
  • nie przekazuj osobom podającym się za funkcjonariuszy służb mundurowych żadnych środków pieniężnych i kosztowności.
  • bądź ostrożny w kwestii podawania komukolwiek danych osobowych umożliwiających dostęp do bankowości. Pracownik banku może co prawda pytać o wybrane informacje w celach weryfikacji, ale nigdy nie poprosi Cię o login i hasło
  • Nie klikaj w linki pochodzące z nieznanych Ci źródeł, nawet jeśli pozornie nie dotyczą one bankowości . Zachowaj szczególną ostrożność w przypadku wiadomości wzywających Cię do zapłaty poprzez logowanie do bankowości.
  • Nie bagatelizuj kodu Blik – ten 6-cyfrowy numer powinien służyć wyłącznie do wykonywania transakcji, nad którymi masz pełną kontrolę. Nie podawaj go nikomu i nigdzie poza bramką do płatności / bankomatem, o ile to rzeczywiście Ty zlecasz operację.

W przypadku jakichkolwiek podejrzeń, że rozmówca jest oszustem zadzwoń na numer 112. Zanim to uczynisz, pamiętaj, aby rozłączyć poprzednią rozmowę. Odczekaj chwilę i dopiero wtedy wykonaj nowe połączenie

ZKS KMP