ISO 45001 to światowy międzynarodowy standard bezpieczeństwa i higieny pracy, wydany w celu ochrony pracowników i gości przed wypadkami i chorobami związanymi z pracą. Certyfikat ISO 45001 został opracowany w celu złagodzenia wszelkich czynników, które mogą wyrządzić pracownikom i firmom nieodwracalne szkody. Jego standardy są wynikiem ogromnego wysiłku komitetu ekspertów ds. Zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, który dokładnie przyjrzał się wielu innym podejściom do zarządzania systemem - w tym ISO 9001 i ISO 14001. Ponadto ISO 45001 został zaprojektowany w celu uwzględnienia innych istniejących norm bezpieczeństwa i higieny pracy, takich jak OHSAS 18001, a także norm pracy MOP, konwencji i wytycznych dotyczących bezpieczeństwa.
Szczególnie ukierunkowana na kadrę kierowniczą wyższego szczebla, ISO 45001 ma ostateczny cel, jakim jest pomoc firmom w zapewnieniu zdrowego i bezpiecznego środowiska pracy dla ich pracowników i wszystkich innych, którzy odwiedzają miejsce pracy. Cel ten można osiągnąć poprzez kontrolowanie czynników, które mogą potencjalnie prowadzić do obrażeń, chorób, a w skrajnych sytuacjach nawet śmierci. Wdrożenie ISO 45001 jest ważnym krokiem dla poprawy bezpieczeństwa.
Niestety, tysiące pracowników traci życie każdego dnia z powodu możliwych do uniknięcia przypadków niekorzystnych warunków pracy. W rzeczywistości, według ISO i Międzynarodowej Organizacji Pracy – lub MOP – ponad 2,7 miliona zgonów ma miejsce na całym świecie z powodu wypadków przy pracy. Ponadto każdego roku dochodzi do 374 milionów obrażeń nieśmiertelnych, co skutkuje 4 lub więcej dniami nieobecności w pracy.